Wyjazd na Litwę

Utworzono dnia 09.10.2018

W ramach innowacji pedagogicznej „Polski Kolega z Wileńszczyzny” oraz projektu „Piątka z Pomorza” uczniowie Szkoły Podstawowej im. Romuald Traugutta w Wojanowie wraz z czterema szkołami – z Gdańska, Kwidzyna, Nowego Stawu, Łęgowa oraz Stowarzyszeniem Traugutt udali się na wymianę międzynarodową na Litwę. W dniach 26 – 30 września 2018 r. zagościliśmy w okręgu wileńskim.

W pierwszym dniu po przyjeździe do Bezdan, niedaleko Wilna wybraliśmy się do Niemenczyna. Zwiedziliśmy m.in. Muzeum Etnograficzne Wileńszczyzny oraz miejsca opowiadające historię życia Marszałka Józefa Piłsudskiego. Byliśmy w Zułowie - miejscu narodzin Marszałka, w miejscu, gdzie stał dworek Piłsudskich ówczesny Prezydent Rzeczypospolitej Ignacy Mościcki w 1937 r. posadził dąb, który obecnie pięknie rozpościera się nad pozostałościami po dworku. Zwiedziliśmy kościół w Powiewiórce, rodzinnej parafii Marszałka, w której to był ochrzczony.

W drugim dniu uczniowie odwiedzili szkołę partnerską w Wesołówce. Wychowankowie tamtejszej szkoły gościli w naszej placówce w czerwcu 2017 r. Podczas rewizyty nasi uczniowie zwiedzili szkołę w Wesołówce, poznali jej walory, zdobyli dużo wiedzy na temat edukacji na wileńszczyźnie. Wzięli udział w atrakcyjnych zajęciach
i ciekawym interaktywnym quizie dotyczącym Litwy. Następnie wszyscy zjedliśmy tradycyjny litewski obiad – pyszne cepeliny i kibiny, po czym wybraliśmy się na wycieczkę – warsztaty robienia ozdób ze słomy i tradycyjnych pajączków oraz słomianych ptaków. Było ciekawie, edukacyjnie i zabawnie. Po trudach manualnych twórczości pojechaliśmy na eskapadę terenową, obejrzeć piękne pojezierze niedaleko Wilna, wspinaliśmy się na ogromną wieżę, by z góry móc zobaczyć uroki wspaniałych wileńskich krajobrazów.

Trzeciego dnia wizyty na Litwie braliśmy udział w dożynkach rejonu wileńskiego, uczestniczyliśmy w kolorowym pochodzie dożynkowym. Uczestnikom osobiście podziękował Starosta Rejonu Wileńskiego. Po uroczystości udaliśmy się na wycieczkę do Wilna. Byliśmy min. na Cmentarzu na Rossie, który jest niezwykle ważnym dla Polaków miejscem, silnie związanym z historią Rzeczypospolitej. Zaliczany jest do jednej z najważniejszych narodowych nekropolii. W skład cmentarza wchodzą Stara Rossa (1769 r.), Nowa Rossa (1847 r.) oraz Cmentarz Wojskowy z 1920 r i Mauzoleum Matka i Serce Syna (1936 r.), gdzie pochowana jest Maria z Bilewiczów Piłsudska oraz serce jej syna – Marszałka Józefa Piłsudskiego. Przy bramie wejściowej spoczywają polscy oficerowie i ochotnicy, którzy zginęli w walkach o Wilno w latach 1919-1920 oraz żołnierze Armii Krajowej, którzy zginęli podczas operacji Ostra Brama w 1944 roku. Spoczywa tu 242 polskich żołnierzy. Na Rossie pochowani zostali także filozofowie, poeci, rzeźbiarze, malarze, historycy, działacze oraz inni nasi rodacy. Na cmentarzu znajdziemy nazwisko działacza politycznego Joachima Lelewela, ojca Juliusza Słowackiego – Euzebiusza. Po zwiedzeniu cmentarza udaliśmy się do pod Ostrą Bramę, która jest najcenniejszym skarbem Wilna. W bramie znajduje się słynny obrazem Matki Miłosierdzia. To właśnie on w szczególny sposób przyciąga turystów i pielgrzymów
z całego świata. Historia Ostrej Bramy rozpoczyna się wraz z rozbudową Wilna. W XV-XVI wiekach miasto otoczono murem obronnym. Powstało wtedy dziewięć bram miejskich,
z których do dziś przetrwała tylko Ostra Brama. Byliśmy też na placu katedralnym
i w Katedrze Wileńskiej (pełna nazwa – Bazylika archikatedralna św. Stanisława i św. Władysława), położona w historycznym centrum Wilna, pełni rolę najważniejszego kościoła Litwy. O jej roli dla litewskiej i polskiej kultury decydują wydarzenia, jakie się tu odbywały: synody, pogrzeby biskupów, rodziny królewskiej i magnatów oraz uroczystości państwowe. Zwiedziliśmy też Kościół św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Wilnie, który stoi na Starym Mieście w zespole gmachów Uniwersytetu Wileńskiego.

Dzięki wymianie międzynarodowej nasi uczniowie poznali kulturę, tradycje, obrzędy, oraz język Litwy. Odwidzieliśmy wiele ważnych miejsc związanych z dziejami nie tylko Litwy, ale i Polski, oraz poznali historię tego wspaniałego kraju.

Dzięki dofinansowaniu wyjazdu przez panią Wójt Gminy Pruszcz Gdański – Magdalenie Kołodziejczak oraz Radzie Rodziców Szkoły w Wojanowie zakupiliśmy wiele upominków oraz prezentów dla szkoły w Wesołówce oraz dla naszych rodaków uczących się w tamtejszej szkole. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy wsparli nasz wyjazd
i przyczynili się do jego realizacji.